O rok neskôr sa Hope vďaka starostlivosti humanitárnych pracovníkov z organizácie DINNødhjælp úplne zotavil a začal sa vzdelávať. Z podvyživeného dieťaťa sa stal zdravý a silný chlapec. Dnes je z neho školák, ktorý miluje učenie a robí všetkým veľkú radosť. Zaujíma sa o všetko okolo seba a užíva si život.
„Je to veľmi silný, inteligentný, zábavný a krásny mladý chlapec, ktorý napriek všetkým šanciam prežil!“ napísala Anja k jeho fotkám z tohtoročného januára, presne štyri roky po jeho záchrane. Hope podľa nej videl fotografiu, na ktorej mu ponúka vodu, už mnohokrát a nikdy sa pri tom netvári smutne. Naopak! „Ukáže na seba a povie, že to je on na obrázku, a potom sa usmeje, akoby bol pyšný. Ale viem, že to nie je o hrdosti. Deti sa rodia so schopnosťou odpúšťať. Deti sa rodia bez predsudkov,“ poznamenala Anja.
Ako vysvetlila, Hope sa na rodičov, ktorí ho opustili, nehnevá a necíti k nim nenávisť. Je natoľko inteligentný, aby pochopil, že to urobili kvôli svojej nevzdelanosti a poverčivosti. „Táto nevzdelanosť je spôsobená nedostatkom štrukturálneho vzdelávania, extrémnou chudobou, náboženským fanatizmom a korupciou. Žiadna spoločnosť nemôže napredovať, ak sú ľudia zbavení základných ľudských práv, ako je prístup k vzdelaniu, zdravotnej starostlivosti a sociálnej ochrane,“ zdôraznila Anja, pripomínajúc, že „vzdelanie je najmocnejšou investíciou do spoločnosti a najväčšou zbraňou proti nevedomosti.“ Tieto slová by sme si na začiatku školského roka mali vziať k srdcu a viesť našich školákov k túžbe po poznaní. Nejde o jednotky, ale o to, aby sa deti učili kriticky myslieť, analyzovať veci a všímať si, čo sa okolo nich deje.
Historický kontext tejto situácie sa viaže k problémom, ktoré trápia mnohé africké krajiny, kde sú deti často obvinené z čarodejníctva. Tento fenomén, žiaľ, nie je ojedinelý a mnoho detí trpí podobným osudom. Organizácie ako DINNødhjælp zohrávajú kľúčovú úlohu pri poskytovaní pomoci a vzdelávania deťom, ktoré boli obvinené z čarodejníctva a opustené.
Podľa štatistík UNICEF je v Afrike tisíce detí, ktoré boli opustené alebo zneužívané. Tieto deti sú často podrobené fyzickému a psychickému násiliu, a bez pomoci humanitárnych organizácií by mnohé z nich nemali šancu na prežitie. Okrem toho, výskumy ukazujú, že vzdelanie je kľúčovým faktorom v boji proti poverčivosti a chudobe. Zlepšovanie prístupu k vzdelaniu v rozvojových krajinách môže významne prispieť k znižovaniu chudoby a k lepšiemu porozumeniu a riešeniu sociálnych problémov.